DEVAM:
13. Lian
وَحَدَّثَنِي
عَنْ
مَالِكٍ،
عَنْ نَافِعٍ،
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
عُمَرَ :
أَنَّ رَجُلاً
لاَعَنَ
امْرَأَتَهُ
فِي زَمَانِ
رَسُولِ
اللَّهِ r،
وَانْتَفَلَ
مِنْ
وَلَدِهَا،
فَفَرَّقَ رَسُولُ
اللَّهِ r
بَيْنَهُمَا،
وَأَلْحَقَ
الْوَلَدَ
بِالْمَرْأَةِ(
Abdullah b.
Ömer'den: Resulullah zamanında bir kişi karısıyla lanetleşti ve çocuğun kendi
çocuğu olmadığını söyledi. Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem onlan birbirinden
ayırdı ve çocuğu anasına verdi.
Diğer tahric:
Buhari, Talak; Müslim, Lian
قَالَ
مَالِكٌ :
قَالَ
اللَّهُ
تَبَارَكَ وَتَعَالَى: (
وَالَّذِينَ
يَرْمُونَ أَزْوَاجَهُمْ
وَلَمْ
يَكُنْ
لَهُمْ شُهَدَاءُ
إِلاَّ
أَنْفُسُهُمْ
فَشَهَادَةُ
أَحَدِهِمْ
أَرْبَعُ
شَهَادَاتٍ
بِاللَّهِ إِنَّهُ
لَمِنَ الصَّادِقِينَ
وَالْخَامِسَةُ
أَنَّ لَعْنَةَ
اللَّهِ
عَلَيْهِ
إِنْ كَانَ
مِنَ الْكَاذِبِينَ
وَيَدْرَأُ
عَنْهَا
الْعَذَابَ أَنْ
تَشْهَدَ
أَرْبَعَ
شَهَادَاتٍ
بِاللَّهِ
إِنَّهُ
لَمِنَ
الْكَاذِبِينَ
وَالْخَامِسَةَ
أَنَّ غَضَبَ
اللَّهِ
عَلَيْهَا
إِنْ كَانَ
مِنَ الصَّادِقِينَ)
[النور : 6-9](
imam Malik der
ki: Yüce Allah şöyle buyurdu:
«Karılarına
töhmet edip kendilerinden başka şahidle-ri bulunmayanlardan birinin(kazf
cezasına çarpılmaması için) şahadeti, doğru konuşanlardan olduğuna dair Allah'a
dört kere yemin etmesi ve beşincisinde yalan konu-şanlardansa Allah'ın
lanetinin üzerine olmasını istemesidir. Karısının, kocasının yalan
konuşanlardan olduğuna dair Allah'a dört kere yemin etmesi, beşinci olarak da
kocası doğru konuşanlardan ise Allah'ın gazabının üzerine olmasını
istemesidir. Bu şahadet onu cezadan kurtarır»[Nur, 6-9]
قَالَ
مَالِكٌ :
السُّنَّةُ
عِنْدَنَا
أَنَّ
الْمُتَلاَعِنَيْنِ
لاَ
يَتَنَاكَحَانِ
أَبَداً،
وَإِنْ
أَكْذَبَ
نَفْسَهُ
جُلِدَ
الْحَدَّ،
وَأُلْحِقَ
بِهِ
الْوَلَدُ، وَلَمْ
تَرْجِعْ
إِلَيْهِ
أَبَداً،
وَعَلَى
هَذَا
السُّنَّةُ
عِنْدَنَا،
الَّتِي لاَ
شَكَّ فِيهَا
وَلاَ
اخْتِلاَفَ.
İmam Malik der
ki: Bizce sünnet olan şudur ki, lanetleşen çiftler bir daha evlenemezler.
Erkek, yalan olduğunu söylerse, yabancı bir kadına iftira ettiği için kazf
haddi (iftira cezası) tatbik edilir. Çocuk kocanın üzerine kaydedilir. Kadın
kocasına ebediyyen dönemez. Hüküm bizce kesinlikle ve ittifakla böyledir.
قَالَ
مَالِكٌ :
وَإِذَا
فَارَقَ
الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ
فِرَاقاً
بَاتًّا،
لَيْسَ لَهُ
عَلَيْهَا
فِيهِ
رَجْعَةٌ،
ثُمَّ أَنْكَرَ
حَمْلَهَا :
لاَعَنَهَا
إِذَا
كَانَتْ حَامِلاً،
وَكَانَ
حَمْلُهَا يُشْبِهُ
أَنْ يَكُونَ
مِنْهُ،
إِذَا ادَّعَتْهُ،
مَا لَمْ
يَأْتِ دُونَ
ذَلِكَ مِنَ
الزَّمَانِ
الَّذِي
يُشَكُّ
فِيهِ، فَلاَ
يُعْرَفُ
أَنَّهُ
مِنْهُ(
قَالَ
: فَهَذَا
الأَمْرُ
عِنْدَنَا
وَالَّذِي
سَمِعْتُ
مِنْ أَهْلِ
الْعِلْمِ.
İmam Malik der
ki: Karısından kesin olarak boşanan ve ona dönme hakkı olmayan koca, sonradan
karısının (kendisinden) hamile olduğunu inkar ediyorsa, kadın (iddia edilenin
aksine) o adamdan hamile olmuşa benziyor, aradan şüphe edilebilecek bir zaman
geçtiği halde çocuğun o adamdan olduğunu iddia ediyor, fakat kesin olarak
bilinmiyorsa lanetleşirler. Erbab-ı ilimden duyduğum budur, bize göre hüküm
böyledir.
قَالَ
مَالِكٌ :
وَإِذَا
قَذَفَ
الرَّجُلُ
امْرَأَتَهُ،
بَعْدَ أَنْ
يُطَلِّقَهَا
ثَلاَثاً،
وَهِيَ حَامِلٌ،
يُقِرُّ
بِحَمْلِهَا،
ثُمَّ يَزْعُمُ
أَنَّهُ قَدْ
رَآهَا
تَزْنِي
قَبْلَ أَنْ
يُفَارِقَهَا،
جُلِدَ
الْحَدَّ
وَلَمْ يُلاَعِنْهَا،
وَإِنْ
أَنْكَرَ
حَمْلَهَا بَعْدَ
أَنْ يُطَلِّقَهَا
ثَلاَثاً،
لاَعَنَهَا(
قَالَ
وَهَذَا
الَّذِي
سَمِعْتُ.
İmam Malik der
ki: Karısının kendisinden hamile olduğunu ikrar eden ve hamileyken üç talakla
boşanan, henüz ayrılmadan önce zina ederken gördüğünü iddia eden koca, yabancı
bir kişiye iftira ettiğinden lanetleşmezler. Bu adama had tatbik edilir. Şayet
üç talakla boşadıktan sonra kendisinden hamile olduğunu inkar ederse
lanetleşirler. işittiğim budur.
قَالَ
مَالِكٌ :
وَالْعَبْدُ
بِمَنْزِلَةِ
الْحُرِّ فِي
قَذْفِهِ
وَلِعَانِهِ،
يَجْرِي
مَجْرَى
الْحُرِّ فِي
مُلاَعَنَتِهِ،
غَيْرَ
أَنَّهُ
لَيْسَ عَلَى
مَنْ قَذَفَ مَمْلُوكَةً
حَدٌّ.
İmam Malik der
ki; Zina töhmeti ve Han konusunda hür bir kimse ile köle arasında fark yoktur.
Şu kadar var ki cariyeye töhmet edene had tatbik edilmez.
قَالَ
مَالِكٌ :
وَالأَمَةُ
الْمُسْلِمَةُ،
وَالحُرَّةُ
النَّصْرَانِيَّةُ
وَالْيَهُودِيَّةُ،
تُلاَعِنُ
الْحُرَّ
الْمُسْلِمَ
إِذَا
تَزَوَّجَ
إِحْدَاهُنَّ
فَأَصَابَهَا،
وَذَلِكَ
أَنَّ
اللَّهَ
تَبَارَكَ
وَتَعَالَى
يَقُولُ فِي
كِتَابِهِ: (
وَالَّذِينَ
يَرْمُونَ
أَزْوَاجَهُمْ
) [النور : 6]
فَهُنَّ مِنَ
الأَزْوَاجِ،
وَعَلَى
هَذَا
الأَمْرُ
عِنْدَنَا.
îmam Malik der
ki: Müslüman cariye, Hıristiyan veya yahudi hür bir kadınla evlenmiş ve
münasebette bulunmuş olan müslü-man hür kocası ile karısı arasında mülaane
(lanetleşme) yapılır. Çünkü Yüce Allah, Kur'an-ı Kerim'inde —karılarına iftira
edenler—(Nur, 24/6-9)6uyurmuştur. Müslüman cariye ve Hıristiyan veya yahudi
hür bir kadın da buradaki «karıları» kelimesinin içine dahildir. Bizce hüküm
böyledir.
قَالَ
مَالِكٌ :
وَالْعَبْدُ
إِذَا
تَزَوَّجَ
الْمَرْأَةَ
الْحُرَّةَ
الْمُسْلِمَةَ،
أَوِ
الأَمَةَ
الْمُسْلِمَةَ،
أَوِ الْحُرَّةَ
النَّصْرَانِيَّةَ
أَوِ الْيَهُودِيَّةَ،
لاَعَنَهَا.
İmam Malik der
ki: Köle, müslüman hür bir kadın ile ya da müslüman bir cariye veya yahudi veya
Hıristiyan hür bir kadın ile evlenirse aralarında gerektiğinde mülaane yapılır.
قَالَ
مَالِكٌ فِي
الرَّجُلِ
يُلاَعِنُ امْرَأَتَهُ،
فَيَنْزِعُ
وَيُكَذِّبُ
نَفْسَهُ
بَعْدَ
يَمِينٍ أَوْ
يَمِينَيْنِ،
مَا لَمْ
يَلْتَعِنْ
فِي
الْخَامِسَةِ
: إِنَّهُ
إِذَا نَزَعَ
قَبْلَ أَنْ
يَلْتَعِنَ،
جُلِدَ
الْحَدَّ
وَلَمْ يُفَرَّقْ
بَيْنَهُمَا(
İmam Malik,
karısıyla lanetleşen ve aklı başına gelip daha beşinci yeminde kendisine lanet
okumadan bir veya iki yemin sonra kendisini yalanlayan koca hakkında der ki:
Kocaya iftira haddi tatbik edilir, araları ayrılmaz.
قَالَ
مَالِكٌ فِي
الرَّجُلِ
يُطَلِّقُ امْرَأَتَهُ،
فَإِذَا
مَضَتِ
الثَّلاَثَةُ
الأَشْهُرِ
قَالَتِ
الْمَرْأَةُ :
أَنَا حَامِلٌ.
قَالَ : إِنْ
أَنْكَرَ
زَوْجُهَا
حَمْلَهَا،
لاَعَنَهَا.
îmam Malik,
karısını boşayıp aradan üç ay geçtikten sonra «ben hamileyim» diyen karının
kocası hakkında der ki: Kocası, bu kadının (kendinden) hamile olduğunu inkar
ederse karısıyla lanetleşir.
قَالَ
مَالِكٌ فِي
الأَمَةِ
الْمَمْلُوكَةِ
يُلاَعِنُهَا
زَوْجُهَا،
ثُمَّ
يَشْتَرِيهَا
: إِنَّهُ لاَ
يَطَؤُهَا وَإِنْ
مَلَكَهَا،
وَذَلِكَ
أَنَّ
السُّنَّةَ
مَضَتْ،
أَنَّ
الْمُتَلاَعِنِيْنِ
لاَ يَتَرَاجَعَانِ
أَبَداً.
Kocası lanetleşen
sonra da kocası tarafından satın alınan cariye hakkında da imam Malik der ki:
Ona sahip olsa da münasebette bulunamaz. Sünnet, lanetleşen karı kocanın
ebediyyen birbirlerine dönemeyeceği şeklindedir,
قَالَ
مَالِكٌ :
إِذَا
لاَعَنَ
الرَّجُلُ امْرَأَتَهُ
قَبْلَ أَنْ يَدْخُلَ
بِهَا،
فَلَيْسَ
لَهَا إِلاَّ
نِصْفُ
الصَّدَاقِ.
imam Malik der
ki: Zifafa girmeden karısı ile lanetleşen koca sadece nıehrin yarısını verir»